realitat

L'escàndol de Cambridge Analytica posa en evidència la manipulació informativa a través de Facebook

Cambridge Analytica va tenir accés no autoritzat a desenes de milions de perfils de Facebook en una de les bretxes de dades més grans en la història de les xarxes socials. La polèmica empresa britànica és acusada d'haver utilitzat dades privades per a influir en la campanya política a favor de Trump. Segons un reportatge de Chanel 4 News, l'empresa presumeix en privat de posseir informació íntima per a desacreditar polítics d'arreu del món.

L'òrigen de la polèmica


L'acadèmic Aleksandr Kogan i la seva empresa Global Science Research van crear una aplicació anomenada thisisyourdigitallife el 2014. Els seus usuaris van ser pagats perquè realitzessin una prova psicològica en forma d'un qüestionari. L'aplicació va recopilar les seves dades i també va reunir informació sobre els seus amics a Facebook, segons materials publicats per The Observer i The New York Times.

270.000 persones van participar en el qüestionari, les dades d'uns 50 milions d'usuaris, principalment dels EUA, van ser "recollides" sense el seu consentiment explícit a través de les seves amistats de Facebook.

Kogan va compartir les dades amb Cambridge Analytica, la qual cosa li va permetre desenvolupar un programari per ajudar a influir en les eleccions, d'acord amb Christopher Wylie, exempleat de l'empresa, que va revelar les suposades pràctiques a tots dos diaris.

Wylie va confessar haver ideat un pla per utilitzar informació privada dels perfils de Facebook de milions de ciutadans nord-americans per a crear perfils psicològics i polítics, per a després dirigir-se a ells amb personalitzats anuncis polítics dissenyats per influir en el seu particular aspecte psicològic.

Les 'trampes de mel'


Els executius de Cambridge Analytica van ser gravats presumint que la companyia podria fer servir les anomenades 'trampes de mel' (publicació d'informació íntima relativa a relacions sexuals o romàntiques per desacreditar rivals), suborns, espies i notícies falses per ajudar a determinats candidats a guanyar eleccions arreu del món.

Durant una operació encoberta de Channel 4 News, un reporter del canal britànic es va fer passar per un representant d'una família rica de Sri Lanka que suposadament aspirava un alt càrrec polític. Si bé els executius inicialment van negar haver fet servir tècniques brutes, després de diverses reunions amb el periodista, van revelar algunes de les tàctiques que podrien emprar.



#DeleteFacebook, la reacció de milers de persones usuàries


Com a resposta a aquestes recents revelacions, diversos persones usuàries de la xarxa han emprès la campanya #DeleteFacebook, empresa a la que acusen d'espiament massiu. La campanya ha provocat una allau de tancaments de perfils en la xarxa.

Etiquetes de comentaris: ,



Més articles




Segueix-nos

Comparteix

Tw
Fb
G+

Tradueix


edita

Comunistes de Catalunya

Comunistes de Catalunya


Les coses són senceres allò que aparenten, i darrera d'elles... no hi ha res.

Jean-Paul Sartre

X

Col·labora!

Formulari de Contacte

Contacta amb la redacció de la realitat*

Formulari de Convocatòries

Fes-nos arribar convocatòries d'actes i mobilitzacions

Formulari de Notícies

Informa'ns d'allò que passa al teu voltant


ajuda'ns a conèixer i transformar la realitat*